سونوگرافی چیست و چگونه انجام می شود؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1402
بازدید : 9376
نویسنده : chabok


سونوگرافی چیست؟

این یک روش تشخیصی است که امواج صوتی با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستد و این امواج تصاویری از اندام ها و اندام های داخلی بدن تولید می کند که می تواند تصاویر خوب و واضحی را در اختیار ما قرار دهد که این یک روش تشخیصی مهم در زنان و زایمان است.

اولتراسوند یک روش تصویربرداری پزشکی است که از امواج اولتراسوند برای ایجاد تصاویری از بدن استفاده می کند. هدف اصلی سونوگرافی تشخیص و عکس برداری از داخل بدن برای تشخیص بیماری ها و نقایص احتمالی در اندام ها و بافت های بدن مانند رحم، تخمدان ها، سینه ها، کبد و ریه ها است. سونوگرافی همچنین برای اندازه گیری جریان خون، شناسایی مناطق التهابی و بررسی جنین در دوران بارداری استفاده می شود.

علاوه بر این، این روش برای بدن بی خطر است و اغلب برای بررسی جنین زنان باردار استفاده می شود. به خصوص که اشعه ایکس نمی تواند این اندام های نرم و داخلی را ثبت کند و اشعه ایکس هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی را می توان به روش های زیر انجام داد

دو بعدی: تصاویر داخلی بدن را به صورت عکس و تخت نشان می دهد.

3D: بعد جدیدی به تصویر ما اضافه می کند.

چهار بعدی: در این نوع تصاویر سه بعدی را با حرکت نمایش می دهد و نتیجه به صورت فیلم دیده می شود.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه سونوگرافی و سایر بیماری ها و مراحل بارداری و زایمان و همچنین سوالاتی در مورد سلامت بانوان می توانید اپلیکیشن ایمپو را نصب کرده و با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. با نصب ایمپو نیازی به مراجعه حضوری به پزشک یا مشاور ندارید. در عوض، از طریق Impo می توانید در هر شرایطی با کارشناسان و متخصصان تماس بگیرید. همچنین با نصب ایمپو می توانید از وضعیت روحی و جسمی خود در طول روز، هفته و ماه مطلع شوید و تعداد روزهای پریود خود را مشاهده کنید.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

برای سونوگرافی باید در رختخواب دراز بکشید. بنا به دستور پزشک و برای نفوذپذیری بهتر امواج صوتی، ناحیه مورد نظر با ژل پوشانده می شود. زیرا بین پروب و بدنه نباید هوا وجود داشته باشد. سپس پزشک پروب را به داخل بدن شما حرکت می دهد.

در این زمان پزشک می تواند با استفاده از دستگاه اولتراسوند موج برگشت را به شکل تصویر ببیند. مهم این است که جراح از مهارت کافی برای تهیه تصاویر مناسب و دقیق، موقعیت مناسب ناحیه مورد نظر و گرفتن تصویر از زاویه مناسب برخوردار باشد.

تصاویر انتخابی را می توان بلافاصله تهیه و در اختیار بیمار قرار داد. پزشک گزارش خود را می نویسد و همراه با تصویر برای بیمار ارسال می کند. بنابراین بسیار مهم است که پزشک دارای مهارت کافی و دستگاهی با دقت بالا برای تشخیص دقیق تر باشد. پروب مشابه سونوگرافی واژینال در داخل بدن قرار می گیرد و از اندام های داخلی داخل و خارج بدن عکس می گیرد.

در طول سونوگرافی چه اتفاقی افتاد؟

اولتراسوند یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که از امواج فراصوت با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. در طول سونوگرافی، پزشک یا متخصص سونوگرافی به شما می گوید که در چه وضعیتی بمانید و در چه وضعیتی می توانید دستان خود را بالا بیاورید یا دستورات پزشک را دنبال کنید.

پس از پوشیدن لباس مناسب، دراز کشیده یا روی تخت سونوگرافی می نشینید و پارچه ای را روی ناحیه ای از بدن قرار می دهید تا معاینه شود. ناحیه ای از بدن شما که باید معاینه شود با ژل اولتراسوند پوشانده شده است تا امواج اولتراسوند بهتر به بدن شما نفوذ کند و تصاویر بهتری ایجاد کند.

پس از آن پزشک یا متخصص سونوگرافی با استفاده از دستگاه سونوگرافی از امواج اولتراسوند در قسمت مورد نظر بدن استفاده می کند. امواج فراصوت عمیق بدن را دریافت و تجزیه و تحلیل می کند تا تصاویر نامرئی از جزئیات بدن شما ایجاد کند.

پزشک یا تکنسین سونوگرافی تصاویر به دست آمده از قسمت مورد نظر بدن را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل می کند. پس از تکمیل این فرآیند، تصاویر برای تشخیص وضعیت پزشکی شما در اختیار پزشک قرار می گیرد.

سونوگرافی برای چه مواردی استفاده می شود؟

مزایای سونوگرافی

به اندازه رادیوگرافی خطرناک نیست زیرا از اشعه ایکس استفاده نمی شود.

تصاویر واضحی از اندام های داخلی بدن به ما می دهد.

برای مادر باردار و جنین خطرناک نیست و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش از سوزن و روش های تهاجمی استفاده نمی شود.

مقرون به صرفه است

بدون درد است.

سونوگرافی برای چه مواردی استفاده می شود؟

سونوگرافی یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص و تصویربرداری از مشکلات مختلف در اندام ها و بافت های داخلی بدن انسان استفاده می شود. این روش معمولا برای تشخیص و نظارت بر موارد زیر استفاده می شود:

سونوگرافی قلب: برای بررسی ساختار، حرکت و عملکرد قلب و سایر عروق قلب

معاینه اولتراسوند شکم: تشخیص مشکلات مربوط به کبد، کیسه صفرا، کلیه، پانکراس، روده و سایر اندام های حفره شکمی.

سونوگرافی پستان: تشخیص و نظارت بر تومورهای پستان و محل آنها

سونوگرافی تخمدان: مشکلاتی مانند کیست و عفونت تخمدان را تشخیص داده و ردیابی می کند.

سونوگرافی پوست: تشخیص و ارزیابی مشکلات پوستی مانند عفونت و اسکار

سونوگرافی مغز: برای تشخیص مشکلات مختلف مغز مانند خونریزی، عفونت یا تومور

سونوگرافی مفاصل: برای تشخیص مشکلات مفصلی مانند التهاب و آسیب ناشی از آسیب

سونوگرافی زنان و زایمان: تشخیص و نظارت بر رشد جنین و وضعیت رحم در دوران بارداری

سونوگرافی ارتوپدی: برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، مفصل و بافت نرم

انواع سونوگرافی

سونوگرافی واژینال: یک پروب با دسته استوانه ای به داخل واژن وارد می شود و از تخمدان ها و رحم عکس می گیرد. این روش نسبت به سونوگرافی شکم دقت بیشتری دارد.

سونوگرافی ترانس رکتال یا سونوگرافی داخل رکتوم: در مردان ممکن است از پروب رکتوم برای بررسی پروستات استفاده شود.

اکوکاردیوگرافی یا سونوگرافی قلب: این روش را می توان به عنوان اکوکاردیوگرام ترانس مری انجام داد که در آن پروب برای تصاویر دقیق تر در داخل مری قرار می گیرد.

سونوگرافی داپلر: این روش سرعت جریان خون در رگ ها مانند شریان ها و وریدها را تعیین می کند و یک روش تشخیصی مفید برای لخته شدن خون است.

سونوگرافی شکم: پروب خارج از بدن است و روی شکم قرار می گیرد. اندام های داخلی مانند کیسه صفرا، کبد و غیره. با این روش ثبت می شوند.

سونوگرافی لگن: اندام های داخل لگن از خارج از بدن معاینه می شوند. پروب زیر شکم قرار می گیرد. در این روش برای بررسی رحم و زائده ها باید مثانه پر باشد.

سونوگرافی چگونه کار می کند؟

سونوگرافی از امواج با فرکانس بالا استفاده می کند که توسط گوش قابل شنیدن نیست. هنگامی که امواج به اندام های داخلی برخورد می کنند، منعکس شده و به عنوان تصاویر توسط دستگاه اولتراسوند تفسیر می شوند.

با این روش می توان از رباط ها، تاندون ها، رگ های خونی و ... تصویربرداری کرد. اگرچه اندام های داخلی در حال حرکت هستند، اما می توان آنها را با سونوگرافی تصویربرداری کرد. این مانند یک آزمایش تصویربرداری قلب و عروق است.

اما با این روش نمی توان از استخوان ها عکس گرفت. سونوگرافی به طور گسترده در بارداری برای تشخیص رشد جنین یا ناهنجاری های احتمالی و مشکلات جنین استفاده می شود. همچنین در تشخیص توده های سرطانی در سینه، غده تیروئید و سایر قسمت های بدن بسیار مفید است.

سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر نوعی آزمایش اولتراسوند است که برای اندازه گیری جریان خون در داخل رگ های خونی با استفاده از امواج اولتراسوند و همچنین برای تشخیص مشکلات قلبی عروقی استفاده می شود. در این روش پالس های صوت به صورت امواج اولتراسوند از طریق دستگاه سونوگرافی داپلر به بدن ارسال می شود و سپس دستگاه بازتاب این امواج اولتراسوند را در داخل رگ های خونی ثبت می کند.

تفاوت اصلی بین سونوگرافی داپلر و سونوگرافی معمولی در این است که سونوگرافی داپلر برای مشاهده جریان خون در عروق خونی و قلب استفاده می شود. با استفاده از این روش می توان جریان خون داخل رگ هایی را که در جهت دیگری جریان دارند اندازه گیری کرد و در صورت وجود مشکلاتی مانند تنگی عروق، جبران جریان خون یا عدم تعادل فشار خون، آن را تشخیص داد.

از این روش برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری های شریانی، نارسایی قلبی، اسپاسم عروقی و نقایص قلب جنین قبل از تولد استفاده می شود. علاوه بر این، سونوگرافی داپلر برای پیگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی مانند بستری شدن عروق یا کلیوی استفاده می شود.

آمادگی لازم برای سونوگرافی

به طور کلی سونوگرافی به جز در مواردی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. مثلاً در سونوگرافی شکم هوای داخل روده مانع از ایجاد تصویر خوب می شود به همین دلیل سونوگرافی روده خوب عمل نمی کند. در طول سونوگرافی پانکراس، فرد باید صبحانه سبک بخورد و سپس تا 6 ساعت آب ننوشد. برای بررسی بهتر تصویر کیسه صفرا.

در لگن و اندام های داخلی مانند رحم و تخمدان، فرد باید آبی بنوشد که مثانه را پر کند تا محتویات لگن دیده و معاینه شود.

قبل از سونوگرافی چه کنیم؟

قبل از انجام سونوگرافی، توصیه می کنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:

توصیه پزشک: قبل از انجام سونوگرافی، بهتر است با پزشک خود در مورد داروهایی که ممکن است مصرف می کنید یا شرایط پزشکی خود دارید صحبت کنید و از دستورات او پیروی کنید.

مستندات: پس از اشعه ایکس اسناد را به همراه داشته باشید تا پزشک بتواند نتایج جدید را با نتایج قبلی مقایسه کند.

تغذیه صحیح: بهتر است قبل از انجام سونوگرافی صبحانه ای مناسب و سبک مانند نان و مربا یا میوه ساده مصرف شود.

شرایط قبلی: اگر بیماری هایی مانند دیابت دارید، بهتر است قبل از انجام سونوگرافی با پزشک خود مشورت کنید.

لباس مناسب بپوشید: برای سونوگرافی بهتر است لباس راحت و مناسبی بپوشید که مانع باز شدن آن شود.

قبل از رفتن به سونوگرافی همه این موارد را در نظر داشته باشید.

رفرنس مقاله:  https://payju.ir/content/مراکز-سونوگرافی-در-شیراز




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خبر و آدرس chabokmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com